Tuesday, November 07, 2006

begonnen aan de gevelstenen

gisteren zijn ze begonnen aan de gevelsteen, omdat het overige metselwerk voor de gelijkvloerse verdieping achter de rug is.. het was te vroeg vanochtend om de kleur er mooi op te krijgen, maar later wordt dat ongetwijfeld goedgemaakt.. wanneer de aannemer op de werf arriveert, meld ik hem dat de electricien vanavond langskomt om de plans in detail te bekijken.. de aannemer had vorige week voorgesteld om aan onze electricien te vragen of hij leidingen in de predals wilde verwerken.. als voorbereiding voor vanavond vraag ik om een schatting wanneer de predals komen, en welke dag er dan beton zal worden op gegoten.. 'donderdag om 7u staan ze hier, om 9u liggen ze er allemaal op, en 's avonds gaat de beton erover' meldt de aannemer me met de kempense cool die hem eigen is.. 'WHAT?' roept een stemmetje bij mij vanbinnen, 'zo rap krijgt die electrieker dat toch niet voor elkaar, àls hij donderdag al kan komen'.. met mijn geïmiteerde hovese cool zeg ik 'OK, ik zal het zo doorgeven'.. dat wordt spannend vanavond..
voorts geef ik hem de maat door van de dampkapafvoer, die een keukenman uit het waasland ons dit weekend had opgegeven..

de aannemer metst elke laag meteen over de gehele voorgevel, zo is men zeker dat het mooi gelijk is uitgevoerd.. het bijgeslepen 'grote gat' van het garageraam is inderdaad een stuk kleiner geworden nu er links en rechts een stuk parement voorsteekt.. de gele strook tussen de twee spouwlagen is de isolatie, ter hoogte van de regenwaterafvoer zit er een stuk plastiek voor de isolatie..

detailopname van een muurtje, met een uitsparing voor de regenwaterafvoer, twee lagen waterwerende folie, en een klaarzittende bocht richting regenwaterput.. onder de eerste laag folie zit een andere baksteen (een overschotje van een andere werf of zoiets), die onder de grond zal komen te liggen.. om de regenpijp-opening te garanderen zit er een metsersprofiel en een plank in de buis.. if it works for you, it's ok for me!


's middags: alvast de electricien op de hoogte gebracht van de strikte planning voor overmorgen.. dat geeft hen een halve werkdag extra om het werk in te plannen.. ook de architect stelt snel een plan op voor de verlichting in de leefruimte beneden..
's avonds: bezoek van de electricien: ze zullen donderdag naar de werf komen tegen 9u, en hun ding doen voor de betonmolen komt.. blijkt toch niet zo'n probleem te zijn voor de planning, een meevaller voor ons natuurlijk.. ze zullen alle electriciteitspunten die in het plafond komen al plaatsen, de rest is voor later.. gelukkig hoeven er geen spots ingebouwd, want dan hadden we al moeten beslissen welk soort spots we willen, en dat is voorlopig nog allemaal niet zo duidelijk..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home